Menu
Wat is leve het onderwijs?

Ons Manifest: Leve het Onderwijs!

Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs. Vanuit dit uitgangspunt en met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019 is het Leve het Onderwijs! manifest tot stand gekomen.

Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.

Ruimte voor ontwikkeling

Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.

Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.

Een beweging van bestuurders

Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

Wij jagen deze beweging aan door:

Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders

Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.

Het Leve het Onderwijs!-label

Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.

Een klankbord te zijn voor beleid

Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.

‘Goed bestuur doet ertoe’

Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.

Wij verbinden ons aan het volgende:

1. Van controle naar vertrouwen

Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.

“Wij beloven daarom dat:
- we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
- we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”

2. Intrinsieke motivatie

Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.

“Wij beloven daarom dat:
- we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
- we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”

3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep

Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
- we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
- we aanspreekbaar zijn.”

4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon

Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.

“Wij beloven daarom dat:
- we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
- we structureel tijd maken voor delen en leren.”

5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven

Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.

“Wij beloven daarom dat:
- we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
- we het oneens durven zijn – in dialoog.”

6. Dialoog

Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
- we samen wederkerig leren;
- we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”

Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.

Al ruim 90 bestuurders hebben het manifest ondertekend


Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 1100 scholen en 18000 leraren


Ad Vos

PIT / Zwijndrecht

Adrie Groot

Blosse / Heerhugowaard

Anje-Margreet Woltjer

Delta Scholengroep / Arnhem

A.G.M. van der Mark

Primair Onderwijs Peelraam / Wanroij

Annemarie Trouw

Atlant / IJmuiden

Anette de Ruiter

Nutsscholen / Breda

Annemie Martens

PlatOO / Helmond

Annet Dries

S.I.K.O. / Schiedam

Annet Kil-Albersen

Gooise Scholen Federatie / Bussum

Archel Kerkhof

Filios Scholengroep / Geffen

Bas van Loo

Adenium / Opsterland

Astrid Ottenheym

SWV PPO Noord Kennemerland / Heerhugowaard

Bert Groenewoud

Stichting Talent / Hoorn

Bert Tuk

De Waard / Oud-Bijerland

Carin Doodeman

/ Dokkum

Cobi van Beek

De Haagse Scholen / Den Haag

Daniëlle van den Beemt

Morgenwijzer / Alphen aan den Rijn

Diane Middelkoop

PCBO / Rotterdam

Dick Bruinzeel

Jan Arentsz / Alkmaar

Edith van Montfort

SAAM* / Oss

Frans Laarakker

Scholengroep Gelderveste / Vorden

Freek ten Klooster

VCO / Harderwijk

Fije Hooglandt

Talent Primair Gooi en Vechtstreek / Huizen

Geert Bijleveld

Stichting Openbaar Onderwijs Marenland / Appingedam

Geert-Jan Nelson

ABSA Scholengroep Amsterdam / Amsterdam

Gérard Zeegers

SPOLT / Heythuysen

Gerlo Teunis

PCO / Almelo

Geurt Morren

Ante / Dronten

Hans Fuchs

OBSH / Helmond

Hans van der Vlugt

Stichting Haagsche Schoolvereeniging / Den Haag

Harry Dobbelaar

Zonova / Amsterdam

Harry Timmermans

Floreo / Maassluis

Helma van der Hoorn

SaKS / Alkmaar

Henk Mackloet

LOGOS /

Hennie van Schilt

Wonderwijs / Elst

Herbert de Bruijne

Openbaar Onderwijs aan de Amstel / Amsterdam

Herman Kolthof

AWBR / Amsterdam

Henriet Rosman

SPOG / Groesbeek

Henri Koele

PCPO Westland / Naaldwijk

Hilbert de Vries

SSOE / Eindhoven

Huub van Blijswijk

BOOR / Rotterdam

Ingeborg Schrama

QliQ Primair Helmond / Helmond

Inge Ambaum-Jordens

Stichting kom Leren / Maastricht

Jacqueline Ketelaar

Prodas /

Jan Heijmans

Signum / Rosmalen

Jan-Matthijs Heinemeijer

Mendelcollege / Haarlem

Jasmijn Kester

KPOA / Amersfoort

Joan van Zomeren

Mosa Lira / Maastricht

Joris Elbers

SWV PO 3006 /

John van Meekeren

Primenius / Oude Pekela

Joost van Loon

Openbaar Onderwijs Westland / Naaldwijk

Juliet van der Lucht

Wijzer / Vlaardingen

Karen Peters

STEV / Amersfoort

Kees van Bergeijk

Martinus college / Grootebroek

Loek Oomen

Delta Onderwijs /

Lia van Meegen

SPOM / Druten

Liesbeth van den Berg-Hardenbol

SKOBOS / Oirschot

Lisette van Houwelingen

AURO / Mijdrecht

Lucienne van den Brand

Sint Josephscholen / Nijmegen

Lucy Hermsen

PRO8 / Doetinchem

Maaike Huisman

SKO / Flevoland & Veluwe

Maarten Stuifbergen

Stopoz / Heemstede

Maarten Groeneveld

VCPO / Spijkenisse

Maarten van der Kooij

VPCO / Tholen

Marcel Lemmen

Hogeschool de Kempel / Helmond

Marcel Poppink

Consent / Enschede

Marcel Wevers

De Ark van Noach / IJsselstein

Marc Nij Bijvank

SKOE / Enschede

Marten Elkerbout

Spaarnesant / Haarlem

Menno van Rel

Prokind / Abbenbroek

Mieke Wessels

Innerwaard / Groessen

Mini Schouten

PON / Wehl

Muriel van Bergen

SPOG / Groesbeek

Paul-Dirk van Buuren

CBO Zeist / Zeist

Petra Krajenbrink

IJsselgraaf / Hummelo

Pim Spijker

SO / Amersfoort

René Tromp

LEV-WN / Alphen aan den Rijn

Rene van Harten

Trinamiek / IJsselstein

Rob van der Veer

Vreugd en Rust / Den Haag

Robert Everink

SKOLO / Losser

Rijk van Ommeren

PCBO / Rijnsburg

Ruurd Bijlsma

Present / West Friesland

Peter Schreuder

SVZH /

Sarien Shkolnik

MBO Graafschap College / Doetinchem

Sytske Feenstra

Jong Leren / Heemstede

Thea Meijer

SPO / Utrecht

Theo Nauwen

Delta-onderwijs /

Theo Altena

CNS / Ede

Tijmen Smit

Gooise Scholen Federatie / Bussum

Ton Reijnen

Talentis / Boxtel

Toon Geluk

interim bestuurder / Veenendaal

Wim Dunsbergen

VCOPS / Papendrecht

Wim van Ginkel

Verion / Wierden

Wim Klaassen

Eenbes Basisonderwijs / Geldrop

Yvonne de Haas

OPO / Deventer

Mark Jager

SKOVV / Ede


Deze onderwijsprofessionals zijn sympathisant van het manifest



Anita Nijland

schoolleider

Stichting DAM / Deventer

Anja Otten

schoolleider

GelderVeste / Vorden

Bart Schipmolder

NSO-CNA /

Bas van Eekhout

sparringpartner onderwijsbestuurders

EekIC / Uithoorn

Brigitta Gadella

directeur bestuurder

SWV de EEM / Leusden

Claire Boonstra

Operation Education /

Daniëlle Blacquiere

beleidsmedewerker

Morgenwijzer / Alphen aan den Rijn

Denis Vijgen

directeur Vervangings- en Participatiefonds

/

Dennis van den Berg

Kennisland /

Dick van der Wateren

oud-docent en docententrainer

De Verwondering / Amsterdam

Evelien Ketelaar

organisatieadviseur

Pesant organisatieadviseurs /

Frank de Wit

bestuurder

/

Frederique Six

VU / Amsterdam

Gert Jan den Adel

Ruimtehouders /

Haico van Velzen

Trainee bestuurder

/

Harry Vos

onafhankelijk onderwijs adviseur

/

Heike Boom

Organisatieadviseur

Berckeley Square / Amsterdam

Hilde Swets

Ruimtehouders /

Ingrid Paalman

lector Goede Onderwijspraktijken en onderwijsinnovator

Hogeschool Viaa /

Jan Bransen

Radbout Universiteit Nijmegen / Nijmegen

Jan Jaap Hubeek

Opleidigsmanager pabo Leiden

Pabo Hogeschool / Leiden

Jessica Teunissen

Sectordirecteur Onderwijs

SCOH / Den Haag

Jetta Spaanenburg

directeur

SWV Utrecht PO / Utrecht

Johannes de Vlugt

Meerscholen directeur

Timotheusschool / Amsterdam

Marcel van Herpen

Centrum Pedagogisch Contact / Heeswijk-Dinther

Martijn van Tilburg

directeur Personeel Onderwijs Kwaliteit

SAAM* / Oss

Mieke Schipper

manager Onderwijs

Avans plus /

Marco Sombroek

Onderwijsadviseur en eigenaar Roerconsult

/

Myriam Lieskamp

eigenaar onderwijsadviesbureau

/ Nijmegen

Milka Barends

Directeur kwaliteit & personeel

PIT / Zwijndrecht

Naomi Klok

Swv Rijn en Gelderse Vallei /

Rich van den Berg

bestuurder

SWV PPO Leiden / Leiden

Rob Martens

NIVOZ /

Robert Vietor

directeur

Iona Stichting / Leiden

Reinier Bos

directeur SO - VSO scholen

Spaarnesant / Haarlem

Sam Terpstra

Opleider, adviseur en toezichthouder

/ Warnsveld

Teus van Zoest

Connecto /

Wyneke de Vries

schoolleider

DAM / Deventer

Yvonne Veraart

eigenaar Praktijk de Kim

/

Sjoerd Laarman

Organisatieadviseur

Berckeley Square / Amsterdam

Raymon Geurts

Eigenaar

Berckeley Square / Amsterdam

Rob d'Hondt

Adviseur Organisatieontwikkeling

Berckeley Square /



Wil jij dit ook ondertekenen?

Stuur een e-mail naar info@levehetonderwijs.nl

Blijf op de hoogte van dit manifest en het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!