Menu
Wat is leve het onderwijs?

Manifest: Leve het Onderwijs

Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.

Ruimte voor ontwikkeling

Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.

Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.

Een beweging van bestuurders

Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

Wij jagen deze beweging aan door:

Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders

Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.

Het Leve het Onderwijs!-label

Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.

Een klankbord te zijn voor beleid

Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.

‘Goed bestuur doet ertoe’

Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.

Wij verbinden ons aan het volgende:

1. Van controle naar vertrouwen

Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.

“Wij beloven daarom dat:
- we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
- we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”

2. Intrinsieke motivatie

Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.

“Wij beloven daarom dat:
- we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
- we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”

3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep

Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
- we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
- we aanspreekbaar zijn.”

4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon

Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.

“Wij beloven daarom dat:
- we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
- we structureel tijd maken voor delen en leren.”

5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven

Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.

“Wij beloven daarom dat:
- we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
- we het oneens durven zijn – in dialoog.”

6. Dialoog

Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
- we samen wederkerig leren;
- we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”

Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.

Al ruim 75 bestuurders hebben het manifest ondertekend


Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 1100 scholen en 18000 leraren


Ad Vos

PIT / Zwijndrecht

Adrie Groot

Blosse / Heerhugowaard

Anje-Margreet Woltjer

Delta Scholengroep / Arnhem

Annemarie Trouw

Atlant / IJmuiden

Annemie Martens

PlatOO / Helmond

Annet Dries

S.I.K.O. / Schiedam

Archel Kerkhof

Filios Scholengroep / Geffen

Bas van Loo

Adenium / Opsterland

Bert Groenewoud

Stichting Talent / Hoorn

Bert Tuk

De Waard / Oud-Bijerland

Carin Doodeman

Arlanta / Dokkum

Cobi van Beek

De Haagse Scholen / Den Haag

Daniëlle van den Beemt

Morgenwijzer / Alphen aan den Rijn

Diane Middelkoop

PCBO / Rotterdam

Dick Bruinzeel

Jan Arentsz / Alkmaar

Edith van Montfort

SAAM* / Oss

Fije Hooglandt

Talent Primair Gooi en Vechtstreek / Huizen

Geert Bijleveld

Stichting Openbaar Onderwijs Marenland / Appingedam

Geert-Jan Nelson

ABSA Scholengroep Amsterdam / Amsterdam

Hans Fuchs

OBSH / Helmond

Hans van der Vlugt

Stichting Haagsche Schoolvereeniging / Den Haag

Harry Timmermans

Floreo / Maassluis

Helma van der Hoorn

SaKS / Alkmaar

Henriet Rosman

SPOG / Groesbeek

Huub van Blijswijk

BOOR / Rotterdam

Ingeborg Schrama

QliQ Primair Helmond / Helmond

Joan van Zomeren

Mosa Lira / Maastricht

John van Meekeren

Primenius / Oude Pekela

Juliet van der Lucht

Wijzer / Vlaardingen

Karen Peters

STEV / Amersfoort

Kees van Bergeijk

Martinus college / Grootebroek

Lia van Meegen

SPOM / Druten

Lisette van Houwelingen

AURO / Mijdrecht

Maarten Groeneveld

VCPO / Spijkenisse

Maarten Stuifbergen

Vreugd en Rust / Den Haag

Marcel Lemmen

Hogeschool de Kempel / Helmond

Marcel Poppink

Consent / Enschede

Marcel Wevers

De Ark van Noach / IJsselstein

Menno van Rel

Prokind / Abbenbroek

Mini Schouten

PON / Wehl

Muriel van Bergen

SPOG / Groesbeek

Paul-Dirk van Buuren

CBO Zeist / Zeist

Petra Krajenbrink

IJsselgraaf / Hummelo

René Tromp

LEV-WN / Alphen aan den Rijn

Rene van Harten

Trinamiek / IJsselstein

Rob van der Veer

Vreugd en Rust / Den Haag

Sarien Shkolnik

MBO Graafschap College / Doetinchem

Sytske Feenstra

Jong Leren / Heemstede

Thea Meijer

SPO / Utrecht

Theo Altena

CNS / Ede

Yvonne de Haas

OPO / Deventer

Henri Koele

PCPO Westland / Naaldwijk

Ton Reijnen

Christoffel / Boxtel

Liesbeth van den Berg-Hardenbol

SKOBOS / Oirschot

Annet Kil-Albersen

Gooise Scholen Federatie / Bussum

Tijmen Smit

Gooise Scholen Federatie / Bussum

Frans Laarakker

Scholengroep Gelderveste / Vorden

Mieke Wessels

Innerwaard / Groessen

Jan Heijmans

Signum / Rosmalen

Joost van Loon

Openbaar Onderwijs Westland / Naaldwijk

Hennie van Schilt

Accent / Aalten

Gerlo Teunis

PCO / Almelo

Lucienne van den Brand

Sint Josephscholen / Nijmegen

Pim Spijker

SO / Amersfoort

Marten Elkerbout

Spaarnesant / Haarlem

Herbert de Bruijne

Openbaar Onderwijs aan de Amstel / Amsterdam

Anette de Ruiter

Nutsscholen / Breda

Lucy Hermsen

PRO8 / Doetinchem

Theo Nauwen

Delta-onderwijs /

Geurt Morren

Ante / Dronten

Astrid Ottenheym

SWV PPO Noord Kennemerland / Heerhugowaard

Henk Mackloet

LOGOS /

Joris Elbers

SWV PO 3006 /

Peter Schreuder

SVZH /

Jacqueline Ketelaar

Prodas /

Loek Oomen

Delta Onderwijs /

Harry Dobbelaar

Zonova / Amsterdam

Wim van Ginkel

Verion / Wierden

Marc Nij Bijvank

SKOE / Enschede


Deze onderwijsprofessionals zijn sympathisant van het manifest



Bart Schipmolder

NSO-CNA /

Claire Boonstra

Operation Education /

Daniëlle Blacquiere

beleidsmedewerker

Morgenwijzer / Alphen aan den Rijn

Frederique Six

VU / Amsterdam

Gert Jan den Adel

Ruimtehouders /

Hilde Swets

Ruimtehouders /

Jan Bransen

Radbout Universiteit Nijmegen / Nijmegen

Jessica Teunissen

Sectordirecteur Onderwijs

SCOH / Den Haag

Jetta Spaanenburg

directeur

SWV Utrecht PO / Utrecht

Martijn van Tilburg

directeur Personeel Onderwijs Kwaliteit

SAAM* / Oss

Mieke Schipper

manager Onderwijs

Avans plus /

Naomi Klok

Swv Rijn en Gelderse Vallei /

Rich van den Berg

bestuurder

SWV PPO Leiden / Leiden

Rob Martens

NIVOZ /

Robert Vietor

directeur binnen faculteit Educatie

Hogeschool Leiden / Leiden

Teus van Zoest

Connecto /

Marcel van Herpen

Centrum Pedagogisch Contact / Heeswijk-Dinther

Anja Otten

schoolleider

GelderVeste / Vorden

Evelien Ketelaar

organisatieadviseur

Pesant organisatieadviseurs /

Denis Vijgen

directeur Vervangings- en Participatiefonds

/

Brigitta Gadella

directeur bestuurder

SWV de EEM / Leusden

Milka Barends

Directeur kwaliteit & personeel

PIT / Zwijndrecht

Sam Terpstra

Opleider, adviseur en toezichthouder

/ Warnsveld

Wyneke de Vries

schoolleider

DAM / Deventer

Harry Vos

onafhankelijk onderwijs adviseur

/



Wil jij dit ook ondertekenen?

Stuur een e-mail naar info@levehetonderwijs.nl

Blijf op de hoogte van dit manifest en het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!