Ons Manifest: Leve het Onderwijs!
Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs. Vanuit dit uitgangspunt en met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019 is het Leve het Onderwijs! manifest tot stand gekomen.
Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.
Ruimte voor ontwikkeling
Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.
Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.
Een beweging van bestuurders
Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.
Wij jagen deze beweging aan door:
Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders
Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.
Het Leve het Onderwijs!-label
Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.
Een klankbord te zijn voor beleid
Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.
‘Goed bestuur doet ertoe’
Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.
Wij verbinden ons aan het volgende:
1. Van controle naar vertrouwen
Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.
“Wij beloven daarom dat:
- we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
- we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”
2. Intrinsieke motivatie
Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.
“Wij beloven daarom dat:
- we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
- we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”
3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep
Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.
“Wij beloven daarom dat:
- we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
- we aanspreekbaar zijn.”
4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon
Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.
“Wij beloven daarom dat:
- we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
- we structureel tijd maken voor delen en leren.”
5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven
Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.
“Wij beloven daarom dat:
- we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
- we het oneens durven zijn – in dialoog.”
6. Dialoog
Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.
“Wij beloven daarom dat:
- we samen wederkerig leren;
- we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”
Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.
Wil jij dit ook ondertekenen?
Stuur een e-mail aan info@levehetonderwijs.nl