Ons Manifest: Leve het Onderwijs!
Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.
Vanuit dit uitgangspunt en met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshops tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019 is het Leve het Onderwijs! manifest tot stand gekomen.
Ondertekenen van het Manifest? Dat kan onderaan deze pagina.
Ruimte voor ontwikkeling
Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.
Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.
Een beweging van bestuurders
Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.
Wij jagen deze beweging aan door:
Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders
Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.
Het Leve het Onderwijs!-label
Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.
Een klankbord te zijn voor beleid
Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.
‘Goed bestuur doet ertoe’
Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.
Wij verbinden ons aan het volgende:
1. Van controle naar vertrouwen
Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.
“Wij beloven daarom dat:
– we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
– we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”
2. Intrinsieke motivatie
Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.
“Wij beloven daarom dat:
– we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
– we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”
3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep
Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.
“Wij beloven daarom dat:
– we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
– we aanspreekbaar zijn.”
4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon
Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.
“Wij beloven daarom dat:
– we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
– we structureel tijd maken voor delen en leren.”
5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven
Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.
“Wij beloven daarom dat:
– we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
– we het oneens durven zijn – in dialoog.”
6. Dialoog
Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.
“Wij beloven daarom dat:
– we samen wederkerig leren;
– we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”
Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.
Wil jij dit ook ondertekenen?
We zijn natuurlijk dolblij dat je ons manifest wilt ondertekenen! En dan verwachten we uiteraard ook wat:
- Je bent in communicatie en voorleven een ambassadeur van het manifest, zowel binnen als buiten de organisatie beken je kleur;
- Je verbindt je met collega’s en geeft zowel binnen als buiten de landelijke en regionale bijeenkomsten actief betekenis aan de beloftes uit ons manifest;
- Je draagt bij aan de beweging middels een jaarlijkse financiële donatie.
Of wil je het manifest ondersteunen als onderwijsprofessional? Dat kan natuurlijk ook! In het onderstaande formulier kun je dit aangeven. Je ontvangt dan de nieuwsbrief en wordt vermeld als sympathisant.
Wil jij dit ook ondertekenen?
Al ruim 69 bestuurders hebben het manifest ondertekend
Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 1100 scholen en 18000 leraren
Anne Bruggeman
SaKS / Alkmaar
Annemarie Trouw
Bestuurder Atlant / Ijmuiden
Annemieke Miltenburg
Innerwaard / Groessen
Archel Kerkhof
Filios Scholengroep / Geffen
Bart van den Haak
Bestuur Alberdingk Thijm Scholen / Hilversum
Bas van Loo
Stichting Chrono / Hardenberg
Berend Redder
LEV-WN / Alphen aan den Rijn
Bianca Boutestijn
Montessori Stichting Vreugd en Rust / Den Haag, Voorburg
Camyre De Adelhart Toorop
Purmerendse Scholengroep / Purmerend
Chanine van Donk
PCPO Midden- Brabant / Breda
Edith van Montfort
Saam / Oss
Ellie van der Geest
Hogeschool Leiden / Leiden
Eric A. Rietkerk
C.K.C. Drenthe / Assen
Erik van Hardenveld
Proominent / Ede
Freek ten Klooster
VCO / Harderwijk
Gérard Zeegers
SPOLT / Heythuysen
Gijs de Bont
Biezonderwijs / Tilburg
Haico van Velzen
Stichting Amstelwijs / Amstelveen
Harry Dobbelaar
Zonova / Amsterdam
Helma van der Hoorn
Vonk / Alkmaar
Henk Eilander
LEV-WN / Alphen aan den Rijn
Hennie van Schilt
Wonderwijs / Elst
Herbert de Bruijne
Openbaar onderwijs Groningen / Groningen
Inge Ambaum-Jordens
Stichting kom Leren / Maastricht
Inge Oelen
KS Fectio / Houten
Ingeborg Schrama
QliQ Primair Helmond / Helmond
Jan Winters
CSG De Waard / Oud-Beijerland
Jan-Mathijs Heinemeijer
St. interconfessioneel VO Gregor Mendel / Haarlem
Janneke Oosterman
SWV PPO Noord Kennemerland / Heerhugowaard
Jeanette de Jong
Blosse / Heerhugowaard
Jeroen Spanbroek
Stichting Westelijke Tuinsteden / Amsterdam
Jetta Spaanenburg
Samenwerkingsverband Utrecht PO / Utrecht
John van Meekeren (interim)
Delta scholengroep / Arnhem
Joke Tillemans
Kiem onderwijs en opvang / Uden
Jolien Dirven
Stichting Onderwijs Transformeert / Zwolle
Jos Timmermans
Aves / Emmeloord
Karen Peters
De Haagse Scholen / Den Haag
Karen van Rijswijk
CPOB / Tiel
Kees Hoogvorst
Jan Arentsz – VO Alkmaar / Alkmaar
Kees van Bergeijk
Martinuscollege / Grooteboek
Liesbeth Augustijn
Stichting Onderwijs Primair / Stolwijk
Liesbeth van den Berg-Hardenbol
SKOBOS / Oirschot
Maarten Groeneveld
Nissewijs / Spijkenisse
Maarten van der Kooij
VPCO / Tholen
Marcel Poppink
Bestuurder Stichting Consent / Enschede
Marie van Overbeeke
VLC Auryn / Zutphen
Marion Idema – Weijman
BasisWijk / Wijk bij Duurstede
Mark Jager
SKOVV / Ede
Marlous Siemelink-Amse
De Mare, openbaar basisonderwijs Salland / Raalte
Marten Elkerbout
Spaarnesant / Haarlem
Mirjam Holwerda
Sarkon / Den Helder
Monique Mul
Allente / Broek op Langedijk
Monique van der Heijden
Groeisaam / Druten
Muriel van Bergen
bestuurder SPOG / Groesbeek
Patricia Visser
bestuurder PIT / Zwijndrecht
Paul-Dirk van Buuren
Bestuurder CBO Zeist / Zeist
Petra Krajenbrink
bestuurder st IJselgraaf / Hummelo
Pim Spijker
Fluvium / Geldermalsen
Remco Prast
Blosse / Heerhugowaard
René Tromp
SCOH / Den Haag
Rianne Spin
Stichting Onderwijs Transformeert / Zwolle
Rijk van Ommeren
PCBO Rijnsburg / Rijnsburg
Rob van der Veer
Montessori Stichting Vreugd en Rust / Voorburg
Ronald Akkerboom
Wijzer aan de Amstel / Uithoorn
Sylvia Veltmaat
Flores / Arnhem
Teun Dekker
Directeur-bestuurder SPCO en SPCKO / Roosendaal
Theo Lauwen
Stichting Kinderopvang Oosterhout / Oosterhout
Wim Klaassen
SALTO / Geldrop
Yvonne de Haas
Zinder Onderwijs / Deventer
Deze onderwijsprofessionals zijn sympathisant van het manifest
Alex Blei
Directeur
De Regenboog / Lelystad
Annelien Van nieuwland
Aober
Koninklijke Visio / Haren
Annet Swieringa
Intern begeleider
Nieuwe Regentesseschool / Utrecht
Bart Keer
Leerkracht
Staring College / Lochem
Baukje van der Wissel
Schoolleider
STAIJ / Amsterdam
Carlijn Bos
Schoolleider
Spaarne College / Haarlem
Constantijn Tilanus
Leerkracht
Nycteo / Hilversum
David Schenk
Schoolleider
Mendelcollege / Haarlem
Didier Dohmen
Concernstrateeg
INNOVO / Heerlen
Donna Kooij
Leerkracht
Stichting Blosse / Heerhugowaard
Dukke Wiersma
Oud-directeur
Dustin / Nijmegen
Eliza van Swol
Onderwijsondersteuner
Blosse opvang en onderwijs / Heerhugowaard
Esther Smulders
Leerkracht
Montessorischool Elzeneind / Oss
Esther Smulders
Leerkracht
Montessorischool Elzeneind / Oss
Eva Koper
Bovenschools coach, trainer talentgericht werken en leerkracht P.O.
Stichting Spaarnesant / Haarlem
Ewald Vervaet
onderzoeker van de psychologische ontwikkeling en maker van Ontdekkend Leren Lezen en Klimroos
Ontdekkend Leren / Amsterdam
Femke Hiemstra
Leerkracht
Accrete schutsluis / Blokzijl
Floor Lamet
Onderwijskundige verbonden aan de school
Klein Amsterdam / Amsterdam
Frederiek Van Wickeren
Onderwijsadviseur
BMC / Amersfoort
githa swart
Leerkracht
Blosse / Heerhugowaars
Henk Boer
Gepensioneerd activator
Kanamori 3.0 en de innerlijke reis vd leraar PO;VO;MBO;HBO;Uni / Wijchen
Herman Halfmouw
Leerkracht
Tabor College Werenfridus / Hoorn
Ilse Van Hooijdonk
Schoolleider
TWijs / Haarlem
Ivonne de Vrind
Onderwijsadviseur
Ons Middelbaar Onderwijs / Tilburg
Jan Karstens
Leerkracht
ROCvA-V / Amsterdam
Jeanette Van Loo
Schoolleider
Onze Wijs / Vlissingen
Jeannette Ridderhof
Directeur
Montessorischool ‘t Ronde / Leusden
Jelcher de Ruijter
Schoolverlater
Paardman / Oegstgeest
Johan Derckx
Leerkracht
Stichting Talentis / Vught
Johanne Hendriks
voorzitter RvT
Blosse / Heerhugowaard
Judith Kat
Zelfstandig trainer, coach en onderwijsadviseur
KatWijs / Uitgeest
karin vlietstra
Leerkracht
Amos / Amsterdam
Karin Vlietstra
Leerkracht
Amos / Amsterdam
Katja Van der Heijden
Leerkracht
SKPO / Eindhoven
Kees Ritmeester
Directeur Onderwijs, Kwaliteit en Innovatie
LEV-WN / Alphen aan den Rijn
Louise van der Hoeven
Intern begeleider
Kindcentrum de Zonnewijzer / Heerhugowaard
Maarten Willemse
Leerkracht
Spring pabo / Stagiair
Maeyke De Ree
Directeur
Rkbs de Rossenberg/ stichting Voila / Leusden
Marijn Wiersema
Onderwijsadviseur
Grafisch Lyceum Utrecht / Utrecht
Marko Otten
toezichthouder
JADOS / ARNHEM
Martijntje Koomen
Leerkracht
Blosse / Heerhugowaard
Nienke Egtberts
Directeur
Amstelwijs – Michiel de Ruyterschool / Amstelveen
Nienke van Heerde
Oud-ambulant begeleider speciaal onderwijs
Heliomare en Viertaal / Regio Noord Kennemerland
Oertje de Groot
Directeur
Cruquiusschool / Haarlem
Poornima Haecker
Leerkracht
Movare / Landgraaf
Raphael Brouwer
Directeur
Stichting Scholen van het Rozenkruis / Heiloo
Reny Ruijs
Leerkracht
SAAM / Oss
Ruth Besselink
Kwaliteits coördinator
Tiliander / Tilburg
Saskia Frankena
Onderwijsadviseur
Flores Onderwijs / Arnhem
Tessa Van den Brink
Leerkracht
De Regenboog / Reeuwijk
Tina Van Wouw
Wetenschapper/ verbinder
United4Education / Den Haag
Wiebo Spoelstra
Directeur
Stichting Carmelcollege / Etty Hillesum Lyceum / Deventer