Menu
Wat is leve het onderwijs?

Actueel

afbeelding bij Op het juiste moment het goede doen

Op het juiste moment het goede doen

“De centrale vraag is altijd; ‘Wat heb jij op dit moment nodig?’. Die vraag geeft richting in alles wat we doen. Dit geldt niet alleen voor de kinderen. Maar voor iedereen die werkt binnen onze scholen.”, stelt Maarten Stuifbergen, directeur-bestuurder bij Montessori Stichting Vreugd en Rust. “Oog hebben voor de leer- en ontwikkelbehoeften van degene met wie je in gesprek bent, dat is de kerntaak van ons in het onderwijs.”

Lees verder
afbeelding bij Samen vakmanschap vergroten

Samen vakmanschap vergroten

​“Tien jaar geleden was het heel bijzonder dat iemand die niet uit het onderwijsveld kwam, toch bestuurder werd. Ik heb lang gewerkt in het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam, de ervaring die ik daar heb opgedaan hielp mij om hier mijn rol vorm te geven.”, leidt Sylvia Veltmaat, bestuurder bij De Basis Fluvius in. “In de academische wereld wordt het vakmanschap en de kwaliteit door de groep zelf hoog gehouden, maar dat was in het onderwijs niet zo. Daar komt nu steeds meer verandering in.”

Lees verder
afbeelding bij Consequent buiten de lijntjes kleuren

Consequent buiten de lijntjes kleuren

​“We onderscheiden ons, doordat we een stichting zijn die innovatie in het onderwijs voorstaat.”, vertelt John van Meekeren, bestuurder bij Stichting Primenius. “Daarmee kleuren we consequent buiten de lijntjes. Dat betekent dat we een stip op de horizon hebben gezet om volledig gepersonaliseerd onderwijs te bieden aan elk kind.”

Lees verder
afbeelding bij Op zoek naar de twinkeling in de ogen

Op zoek naar de twinkeling in de ogen

​“Mijn werk omschrijf ik gekscherend altijd als loeren en ouwehoeren.”, vertelt Adrie Groot, bestuurder van Blosse. “Een groot gedeelte van de dag ben ik met mensen in gesprek. Met hen ga ik op zoek naar waar voor hen de 'twinkeling' zit in het werk.”

Lees verder
afbeelding bij Richting, ruimte en ruggensteun

Richting, ruimte en ruggensteun

Lia van Meegen werkt al 44 jaar in het onderwijs in zeer verschillende rollen. Sinds 2015 is zij bestuurder van Stichting Primair Onderwijs Land van Maas en Waal (SPOM). “Ik wilde weer terug met mijn voeten in de klei. Alle kennis en ervaring die ik op heb gedaan, wilde ik weer terugbrengen naar de werkvloer.”

Lees verder
afbeelding bij Het woordje ‘samen’ wordt steeds belangrijker

Het woordje ‘samen’ wordt steeds belangrijker

Vanaf 2016 mag Hans Fuchs zich dagelijks bezig houden met het ontwikkelen van het onderwijs van Stichting Openbare Basisscholen Helmond. “Ik ben aangezocht voor vernieuwing en ontwikkeling. Dus eigenlijk ben ik alleen maar met leuke dingen bezig.”

Lees verder
afbeelding bij ​Besturen met het kind centraal

​Besturen met het kind centraal

Aan het eind van het schooljaar gaat Harry Timmermans, bestuurder van Stichting Floréo, met pensioen. Tegen die tijd werkt hij al 43 jaar in het onderwijs. Van leraar tot directeur, van bovenschools manager tot bestuurder. Als je Harry vraagt wat zijn loopbaan heeft gekarakteriseerd zegt hij steevast; “Wat mij absoluut typeert en waar ik echt gelukkig van word, het gaat in alles wat ik doe écht om het kind.”

Lees verder
afbeelding bij Kansen voor kinderen ‘bevoorwaarden’

Kansen voor kinderen ‘bevoorwaarden’

​Al haar leven lang werkt Edith van Montfort in het onderwijs in verschillende functies. Nu is zij bestuurder bij SAAM. SAAM bestaat uit 28 scholen in Bernheze, Boekel, Landerd, Meierijstad, Oss en Uden. "Ik doe alles wat nodig is om kansen voor kinderen te vergroten, om hun leren te ‘bevoorwaarden’."

Lees verder
afbeelding bij Schoolleiders reageren op schoolleidersregister

Schoolleiders reageren op schoolleidersregister

Het schoolleidersregister heeft als doel 'om schoolleiders in hun praktijk in het primaire onderwijs te versterken'. In 'PO Management' van april 2019 reageren schoolleiders op het register. Volgens de bevraagde schoolleiders levert het register vooral veel papierwerk op en draagt het weinig bij aan de kwaliteit van het onderwijs.

Lees verder
afbeelding bij Besturen is faciliteren dat de ontmoeting plaats vindt

Besturen is faciliteren dat de ontmoeting plaats vindt

Sytske Feenstra is bestuurder van Stichting Jong Leren. Een stichting met 26 confessionele basisscholen in de regio’s Zuid-Kennemerland, Haarlemmermeer en Aalsmeer. “Het is een illusie om te denken dat je bestuurlijk kan zeggen dat ‘als we nou maar netjes opschrijven wat iedereen moet doen’, dat dan 600 medewerkers dat ook maar meteen gaan doen.”

Lees verder

Wat is leve het onderwijs?

Leve het onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!