Menu

Ons Manifest: Leve het Onderwijs!

Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.

Vanuit dit uitgangspunt en met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshops tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019 is het Leve het Onderwijs! manifest tot stand gekomen.

Ondertekenen van het Manifest? Dat kan onderaan deze pagina.

Ruimte voor ontwikkeling

Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.

Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.

Een beweging van bestuurders

Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

Wij jagen deze beweging aan door:

Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders

Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.

Het Leve het Onderwijs!-label

Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.

Een klankbord te zijn voor beleid

Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.

‘Goed bestuur doet ertoe’

Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.

Wij verbinden ons aan het volgende:

1. Van controle naar vertrouwen

Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.

“Wij beloven daarom dat:
– we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
– we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”

2. Intrinsieke motivatie

Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.

“Wij beloven daarom dat:
– we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
– we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”

3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep

Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
– we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
– we aanspreekbaar zijn.”

4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon

Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.

“Wij beloven daarom dat:
– we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
– we structureel tijd maken voor delen en leren.”

5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven

Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.

“Wij beloven daarom dat:
– we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
– we het oneens durven zijn – in dialoog.”

6. Dialoog

Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
– we samen wederkerig leren;
– we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”

Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.

Wil jij dit ook ondertekenen? 

We zijn natuurlijk dolblij dat je ons manifest wilt ondertekenen! En dan verwachten we uiteraard ook wat:

  1. Je bent in communicatie en voorleven een ambassadeur van het manifest, zowel binnen als buiten de organisatie beken je kleur;
  2. Je verbindt je met collega’s en geeft zowel binnen als buiten de landelijke en regionale bijeenkomsten actief betekenis aan de beloftes uit ons manifest;
  3. Je draagt bij aan de beweging middels een jaarlijkse financiële donatie.

Of wil je het manifest ondersteunen als onderwijsprofessional? Dat kan natuurlijk ook! In het onderstaande formulier kun je dit aangeven. Je ontvangt dan de nieuwsbrief en wordt vermeld als sympathisant. 

Wil jij dit ook ondertekenen?

Al ruim 66 bestuurders hebben het manifest ondertekend


Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 1100 scholen en 18000 leraren


Angelien Sanderman

Hogeschool Leiden / Leiden

Anne Bruggeman

SaKS / Alkmaar

Annemarie Trouw

Bestuurder Atlant / Ijmuiden

Annemie Martens

Opmaat Groep / Tilburg

Annemieke Miltenburg

Innerwaard / Groessen

Archel Kerkhof

Filios Scholengroep / Geffen

Astrid Ottenheym

SWV PPO Noord Kennemerland / Heerhugowaard

Bart van den Haak

Bestuur Alberdingk Thijm Scholen / Hilversum

Bas van Loo

Stichting Chrono / Hardenberg

Berend Redder

LEV-WN / Alphen aan den Rijn

Bianca Boutestijn

Montessori Stichting Vreugd en Rust / Den Haag, Voorburg

Edith van Montfort

Saam / Oss

Eric A. Rietkerk

C.K.C. Drenthe / Assen

Erik van Hardenveld

Proominent / Ede

Freek ten Klooster

VCO / Harderwijk

Gérard Zeegers

SPOLT / Heythuysen

Gijs de Bont

Biezonderwijs / Tilburg

Haico van Velzen

Stichting Amstelwijs / Amstelveen

Helma van der Hoorn

Vonk / Alkmaar

Hennie van Schilt

Wonderwijs / Elst

Herbert de Bruijne

Openbaar onderwijs Groningen / Groningen

Inge Ambaum-Jordens

Stichting kom Leren / Maastricht

Inge Oelen

KS Fectio / Houten

Ingeborg Schrama

QliQ Primair Helmond / Helmond

Jan Winters

CSG De Waard / Oud-Beijerland

Jan Heijmans

Signum / Rosmalen

Jan-Mathijs Heinemeijer

St. interconfessioneel VO Gregor Mendel / Haarlem

Janneke Hesselink

waarnemend directeur Zonova / Amsterdam

Jeanette de Jong

Blosse / Heerhugowaard

Jeroen Spanbroek

Stichting Westelijke Tuinsteden / Amsterdam

Jetta Spaanenburg

Samenwerkingsverband Utrecht PO / Utrecht

John van Meekeren (interim)

Delta scholengroep / Arnhem

Joke Tillemans

Kiem onderwijs en opvang / Uden

Jolien Dirven

Stichting Onderwijs Transformeert / Zwolle

Jos Timmermans

Aves / Emmeloord

Karen Peters

De Haagse Scholen / Den Haag

Karen van Rijswijk

CPOB / Tiel

Kees Hoogvorst

Jan Arentsz – VO Alkmaar / Alkmaar

Kees van Bergeijk

Martinuscollege / Grooteboek

Liesbeth Augustijn

Stichting Onderwijs Primair / Stolwijk

Liesbeth van den Berg-Hardenbol

SKOBOS / Oirschot

Maarten Groeneveld

Nissewijs / Spijkenisse

Maarten van der Kooij

VPCO / Tholen

Marcel Poppink

Bestuurder Stichting Consent / Enschede

Marie van Overbeeke

VLC Auryn / Zutphen

Mark Jager

SKOVV / Ede

Marlous Siemelink-Amse

De Mare, openbaar basisonderwijs Salland / Raalte

Marten Elkerbout

Spaarnesant / Haarlem

Mirjam Holwerda

Sarkon / Den Helder

Monique Mul

Allente / Broek op Langedijk

Monique van der Heijden

Groeisaam / Druten

Muriel van Bergen

bestuurder SPOG / Groesbeek

Patricia Visser

bestuurder PIT / Zwijndrecht

Paul-Dirk van Buuren

Bestuurder CBO Zeist / Zeist

Petra Krajenbrink

bestuurder st IJselgraaf / Hummelo

Pim Spijker

Fluvium / Geldermalsen

Remco Prast

Blosse / Heerhugowaard

Renata voss

BOOR / Rotterdam

René Tromp

SCOH / Den Haag

Rijk van Ommeren

PCBO Rijnsburg / Rijnsburg

Rob van der Veer

Montessori Stichting Vreugd en Rust / Voorburg

Sylvia Veltmaat

Flores / Arnhem

Teun Dekker

Directeur-bestuurder SPCO en SPCKO / Roosendaal

Theo Lauwen

Stichting Kinderopvang Oosterhout / Oosterhout

Wim Klaassen

SALTO / Geldrop

Yvonne de Haas

Zinder Onderwijs / Deventer


Deze onderwijsprofessionals zijn sympathisant van het manifest




Blijf op de hoogte van het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!