Menu

Ons Manifest: Leve het Onderwijs!

Doen wat ertoe doet. Dat is wat jij als onderwijsbestuurder wil. Zorgen dat kinderen/jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarvoor is het nodig dat zij gezien worden en het onderwijs krijgen dat zij verdienen. Alle onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Leve het Onderwijs! neemt hen serieus. Door vanuit vertrouwen ruimte te geven ontstaat het beste onderwijs.

Vanuit dit uitgangspunt en met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshops tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019 is het Leve het Onderwijs! manifest tot stand gekomen.

Ondertekenen van het Manifest? Dat kan onderaan deze pagina.

Ruimte voor ontwikkeling

Ruimte maken vraagt lef. Lef om los te laten, lef om niet klakkeloos de regels uit te voeren en lef om op je handen te zitten. Wij bestuurders hebben de mogelijkheid processen van verandering op gang te brengen en ruimte te creëren voor ontwikkeling. Wij faciliteren die ontwikkeling.

Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Zo werken wij bestuurders aan het onderwijs van morgen. Onderwijs waarin kinderen/jongeren en onderwijsprofessionals de beste versie van zichzelf worden.

Een beweging van bestuurders

Deze kanteling is niet gemakkelijk en gaat ook niet vanzelf. Daarom zijn wij de beweging ‘Leve het Onderwijs!’ gestart. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

Wij jagen deze beweging aan door:

Academische werkplaats voor onderwijsbestuurders

Hierin leren we van en met elkaar en doen we wetenschappelijk onderzoek naar het nieuwe besturen waarin vertrouwen en ruimte geven voorop staan. Een organisatie kan niet verder komen dan de bestuurder is in zijn ontwikkeling.

Het Leve het Onderwijs!-label

Door aangesloten te zijn bij Leve het Onderwijs! laat je zien dat je jezelf ontwikkelt naar een nieuwe manier van besturen. We creëren een label dat deze continue ontwikkeling kenmerkt. Leve het Onderwijs! als een sterk merk.

Een klankbord te zijn voor beleid

Voor nieuw bestuur zijn andere wetten en regels nodig. Bestuurders weten als geen ander wat nodig is voor goed onderwijs en wat in de weg zit. Daarom zijn wij klankbord voor beleidmakers, zodat ons geluid bij de vormgeving van beleid wordt meegenomen.

‘Goed bestuur doet ertoe’

Onderstaande Manifesttekst is totstandgekomen met dank aan de inzet van de verschillende bestuurders in de Workshots tijdens het Congrestival d.d. 31 oktober 2019.

Wij verbinden ons aan het volgende:

1. Van controle naar vertrouwen

Onderwijsbestuurders werken expliciet vanuit vertrouwen. Wij accepteren onze kwetsbaarheid doordat wij kinderen/jongeren en collega’s ontwikkelruimte toevertrouwen.

“Wij beloven daarom dat:
– we de ander ruimte én ondersteuning geven om de opgave die hen is toevertrouwd naar eigen professioneel inzicht te vervullen;
– we elkaar de moed geven om ons ongemak uit te spreken, onze kwetsbaarheid te tonen en vertrouwen te hebben.”

2. Intrinsieke motivatie

Onderwijsbestuurders gaan in hun bestuursstijl uit van de intrinsieke motivatie van mensen en creëren speelruimte om die te laten ontstaan.

“Wij beloven daarom dat:
– we sturen op de bevordering van de basisbehoeften competentie, relatie en autonomie;
– we de ruimte bewaken die het nodig heeft.”

3. Je willen verantwoorden / transparant zijn als beroepsgroep

Onderwijsbestuurders dienen, deugen en doen deugd en hebben daarmee een voorbeeldfunctie die vertrouwen in de organisatie en samenleving oplevert. Vanuit dit uitgangspunt wordt hun wijze van verantwoording willen afleggen gekenmerkt door het aangaan van de dialoog binnen en buiten de organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
– we ons transparant verantwoorden over ons handelen, de keuzes en de effecten daarvan;
– we aanspreekbaar zijn.”

4. Eigen ontwikkeling: de bestuurder als persoon

Onderwijsbestuurders werken aan persoonlijke groei en nodigen zo anderen uit om op een vergelijkbare manier met de eigen professie bezig te zijn. Zij vertrouwen er op samen lerend verder te komen vanuit het besef het zelf ook niet altijd te weten.

“Wij beloven daarom dat:
– we lerend in ons werk staan en open zijn over onze fouten;
– we structureel tijd maken voor delen en leren.”

5. Waarden toevoegen / Voor- en naleven

Onderwijsbestuurders leren ZIJN wat ze zeggen. Zij leven voor welke menselijke waarden leidend zijn voor beleid, beslissingen en gedrag.

“Wij beloven daarom dat:
– we durven twijfelen en laten zien dat dat soms spannend is;
– we het oneens durven zijn – in dialoog.”

6. Dialoog

Onderwijsbestuurders laten zien dat ze met aandacht in contact zijn. Ze willen het waarom begrijpen van het denken en handelen van hun gesprekspartners. Zij stimuleren deze manier van dialoog voeren in de hele organisatie.

“Wij beloven daarom dat:
– we samen wederkerig leren;
– we tijd en ruimte maken voor verdiepend contact.”

Klik hier voor de Manifesttekst in PDF.

Wil jij dit ook ondertekenen? 

We zijn natuurlijk dolblij dat je ons manifest wilt ondertekenen! En dan verwachten we uiteraard ook wat:

  1. Je bent in communicatie en voorleven een ambassadeur van het manifest, zowel binnen als buiten de organisatie beken je kleur;
  2. Je verbindt je met collega’s en geeft zowel binnen als buiten de landelijke en regionale bijeenkomsten actief betekenis aan de beloftes uit ons manifest;
  3. Je draagt bij aan de beweging middels een jaarlijkse financiële donatie.

Of wil je het manifest ondersteunen als onderwijsprofessional? Dat kan natuurlijk ook! In het onderstaande formulier kun je dit aangeven. Je ontvangt dan de nieuwsbrief en wordt vermeld als sympathisant. 

Wil jij dit ook ondertekenen?

Al ruim 108 bestuurders hebben het manifest ondertekend


Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ruim 1100 scholen en 18000 leraren


Anette de Ruiter

Nutsscholen Breda / Breda

Angelien Sanderman

Hogeschool Leiden / Leiden

Anje-Margreet Woltjer

SPO Utrecht / Utrecht

Anke van Vuuren

Scholengroep Holland / Nieuwerkerk aan den Ijssel

Anne Bruggeman

SaKS / Alkmaar

Annemarie Trouw

Bestuurder Atlant / Ijmuiden

Annemie Martens

Opmaat Groep / Tilburg

Annemieke Miltenburg

Innerwaard / Groessen

Annet Dries

S.I.K.O / Schiedam

Annet Kil-Albersen

Gooische Scholen Federatie / Bussum

Archel Kerkhof

Filios Scholengroep / Geffen

Artho Jansen

st vrijescholen Zuidwest Nederland / Den Haag

Astrid Ottenheym

SWV PPO Noord Kennemerland / Heerhugowaard

Bart van den Haak

Bestuur Alberdingk Thijm Scholen / Hilversum

Bas van Loo

Stichting Chrono / Hardenberg

Berend Redder

LEV-WN / Alphen aan den Rijn

Bert Tuk

SPCO de Oorsprong / Doorn

Bianca Boutestijn

Montessori Stichting Vreugd en Rust / Den Haag, Voorburg

Cissy Merison

Staij / Amsterdam

Cornelie Kool

Trinamiek / Ijsselstijn

Daniëlle van den Beemt

Stichting Morgenwijzer / Alphen aan den Rijn

Diane Middelkoop

PCBO / Rotterdam

Edith van Montfort

Saam / Oss

Eric A. Rietkerk

C.K.C. Drenthe / Assen

Eric van Hardenveld

Proominent / Ede

Eva Vesseur

Klein Amsterdam / Amsterdam

Frans Laarakker

SPO Venray / Venray

Freek ten Klooster

VCO / Harderwijk

Gea Koops

Stichting Penta / Hoorn

Geert Bijleveld

Openbaar Onderwijs Marenland / Appingedam

Geert-Jan Nelson

IKC de Meerpaal (Interim) / Zoetermeer

Gérard Zeegers

SPOLT / Heythuysen

Gerlo Teunis

PCO Noord Twente / Almelo

Geurt Morren

Interim Bestuurder Ante / Dronten

Haico van Velzen

Stichting Amstelwijs / Amstelveen

Helma van der Hoorn

Vonk / Alkmaar

Henk Mackloet

LOGOS / Leerdam

Hennie van Schilt

Wonderwijs / Elst

Henri Koele

PCPOW / Naaldwijk

Henriet Rosman

SPOG / Groesbeek

Herbert de Bruijne

Openbaar onderwijs Groningen / Groningen

Herman Kolthof

Amstelland (Interim) / Amstelveen

Hilbert de Vries

SSOE / Eindhoven

Inge Ambaum-Jordens

Stichting kom Leren / Maastricht

Inge Oelen

KS Fectio / Houten

Ingeborg Schrama

QliQ Primair Helmond / Helmond

Jan Winters

CSG De Waard / Oud-Beijerland

Jan Heijmans

Signum / Rosmalen

Jan Jaap Hubeek

SVZH / Rotterdam

Jan-Mathijs Heinemeijer

St. interconfessioneel VO Gregor Mendel / Haarlem

Janneke Hesselink

waarnemend directeur Zonova / Amsterdam

Jasmijn Kester

Kind en onderwijs Rotterdam / Rotterdam

Jeanette de Jong Remco Prast

Blosse / Heerhugowaard

Jeroen Spanbroek

Stichting Westelijke Tuinsteden / Amsterdam

Jessica Teunissen

SCOH / Den Haag, Voorburg

Jetta Spaanenburg

Samenwerkingsverband Utrecht PO / Utrecht

John van Meekeren (interim)

Delta scholengroep / Arnhem

John van Veen

Jong leren / Heemstede

Joke Tillemans

Kiem onderwijs en opvang / Uden

Jolien Dirven

Stichting Onderwijs Transformeert / Zwolle

Joost Eijkhout (interim)

HSV / Den Haag

Jos Timmermans

Aves / Emmeloord

Karen van Rijswijk

CPOB / Tiel

Kees Hoogvorst

Jan Arentsz – VO Alkmaar / Alkmaar

Kees van Bergeijk

Martinuscollege / Grooteboek

Liesbeth Augustijn

Stichting Onderwijs Primair / Stolwijk

Liesbeth van den Berg-Hardenbol

SKOBOS / Oirschot

Lisette van Houwelingen

AURO / Mijdrecht

Lucienne van den Brand

Conexus / Nijmegen

Maarten Groeneveld

Nissewijs / Spijkenisse

Maarten Stuifbergen

STOPOZ / Heemstede

Maarten van der Kooij

VPCO / Tholen

Marc Nij Bijvank

SKOE / Enschede

Marcel Lemmen

CvB Hogeschool de Kempel (PABO) Helmond / Helmond

Marcel Poppink

Bestuurder Stichting Consent / Enschede

Marie van Overbeeke

VLC Auryn / Zutphen

Marjolein Triest

bestuurder PIT / Zwijndrecht

Mark Jager

SKOVV / Ede

Marko Helmeler

ROBIJN / Nieuwegein

Marlous Siemelink-Amse

De Mare, openbaar basisonderwijs Salland / Raalte

Marten Elkerbout

Spaarnesant / Haarlem

Mini Schouten

Stichting OBO Duin- en Bollenstreek / Noordwijk

Mirjam Holwerda

Sarkon / Den Helder

Mischa Kleukers (nieuw)

Prodas / Heusden

Monique Mul

Allente / Broek op Langedijk

Monique van der Heijden

Groeisaam / Druten

Muriel van Bergen

bestuurder SPOG / Groesbeek

Paul-Dirk van Buuren

Bestuurder CBO Zeist / Zeist

Petra Krajenbrink

bestuurder st IJselgraaf / Hummelo

Pim Spijker

Fluvium /

Remco Prast

Blosse / Heerhugowaard

Renata voss

BOOR / Rotterdam

René Peeters

De Haagse Scholen / Den Haag

René Tromp

SCOH / Alphen ad Rijn

Rijk van Ommeren

PCBO Rijnsburg / Rijnsburg

Rob van der Veer

bestuurder montessori stichting Vreugd en Rust / Voorburg

Robert Everink

SKOLO / Losser

Roel Hoogendoorn

Talent Primair Gooi en Vechtstreek / Huizen

Sanne van Muijden

OOadA / Amsterdam

Sylvia Veltmaat

Flores / Arnhem

Teun Dekker

(directeur-bestuurder SPCO en SPCKO) / Roosendaal

Theo Lauwen

Stichting Kinderopvang Oosterhout / Oosterhout

Tijmen Smit

Gooise Scholen Federatie / Bussum

Ton Reijnen

Talentis / S-Hertogenbosch

Wim Dunsbergen

SCOPS / Papendrecht

Wim Klaassen

SALTO / Geldrop

Yvonne de Haas

Zinder Onderwijs / Deventer

Yvonne Visser

Flores Onderwijs / Arnhem


Deze onderwijsprofessionals zijn sympathisant van het manifest




Blijf op de hoogte van het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!