Menu

Schoolleiders reageren op schoolleidersregister

26 april 2019
Categorie: Register

Vanaf 1 januari 2018 zijn alle schoolleiders verplicht om zich te registreren in het Schoolleidersregister. Dit is vastgelegd in de CAO Primair Onderwijs. Het register heeft als doel ‘om schoolleiders in hun praktijk in het primair onderwijs te versterken’, zo valt op de website van het register te lezen. In ‘PO Management’ van april 2019 reageren schoolleiders op het register. Volgens de bevraagde schoolleiders levert het register vooral veel papierwerk op en draagt het weinig bij aan de kwaliteit van onderwijs.

Doel van het register

In 2013 is het Schoolleidersregister PO opgericht vanuit de beroepsgroep. Het doel van het register was het professionaliseren en versterken van het beroep schoolleider in het primair onderwijs. “Door de trends goed in beeld te brengen en te houden, kunnen schoolleiders voorbereid blijven op de veranderingen die de school binnenkomen én voorop blijven lopen. Zo kunnen ze de kinderen de beste kansen blijven bieden”, aldus de beschrijving van het doel van het register op de website. Door het volgen van training en opleidingen, verdienen schoolleiders punten. Noodzakelijk om geregistreerd te mogen blijven.

Uitwerking in de praktijk

Vanaf 1 januari is het register opgenomen in de CAO Primair Onderwijs. Schoolleiders zijn vanaf dat moment verplicht om zich te registreren. Uit het artikel in PO Management blijkt dat het register niet de gewenste resultaten oplevert. Zo zou het register een verkeerde prikkel op kunnen leveren om alleen te ontwikkelen om het voorgeschreven aantal ‘punten’ te behalen en ‘niet vanuit intrinisieke motivatie en nieuwsgierigheid’, stelt Jeroen Nouwens, schoolleider van twee Obase-basisscholen in Zierikzee, in het artikel. Patricia van Gelder, schoolleider van twee basisscholen van Zaan Primair in Zaanstad, trekt in twijfel ‘of het register snapt dat wij [red. schoolleiders] op een heel andere manier onze vakbekwaamheid op peil moeten houden dan bijvoorbeeld artsen of advocaten’.

Standpunt Leve Het Onderwijs

Vanzelfsprekend is de lerende schoolleider wezenlijk voor goed onderwijs. Een verplicht register draagt daar voor hen, net als voor de leraren met het lerarenregister, niet aan bij. Groot vertrouwen in hun ambitie wel. Samen met alle betrokkenen in en rondom hun school een lerende gemeenschap vormen, is een prachtige verantwoordelijkheid die de schoolleiders graag nemen. Zo doen we dat bij Leve het Onderwijs!

Lees hier het hele artikel

Blijf op de hoogte van het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!