Traject voor bestuurders
STOP het verplichten van toetsen, waaronder DE DOORSTROOMTOETS
In 2026 willen we met minimaal 50 scholen stoppen met de verplichte afname van de doorstroomtoets. Niet door ‘nee’ te zeggen tegen de toets, maar door ‘ja’ te zeggen tegen beter meten en tegen ouderkeuze: toetsrecht in de praktijk.
De keuze van een school om te stoppen met verplichte toetsen – waaronder de doorstroomtoets – vraagt om bestuurlijke dekking. Als bestuurder ben je eindverantwoordelijk voor de kwaliteit. Dat vraagt om visie, vertrouwen in professionals en moed om te doen wat nodig is. Zie ook de bestuurlijke handreiking van LHO.
Als bestuurder kun je deelnemen aan dit traject waarin we samen met collega-bestuurders optrekken omtrent:
- hoe scholen in groep 8 zonder de doorstroomtoets goed zicht houden op de ontwikkeling van iedere leerling voor in ieder geval de indicatoren van het referentiekader Taal en Rekenen;
- hoe je ouders actief meeneemt in dit proces;
- hoe je samenwerking zowel binnen je scholen (leraren, IB, ouders, directie) als tussen de scholen van je stichting stimuleert;
- wat er nog meer nodig is op bestuurlijk vlak (MR, RvT, inspectie, VO) en welke stappen dan gezet moeten worden in de tijd.
In gezamenlijkheid zetten we stappen, is er ruimte voor maatwerk en ook voor intervisie. Marten Elkerbout (bestuurder Spaarnesant) en Anne Bruggeman (bestuurder SaKS) – die deze stap al namen – delen hun ervaringen en begeleiden waar nodig. Samen kunnen we óók bespreken:
- Wat heb jij nodig om in te stappen?
- Hoe geef jij leiding aan deze beweging?
- Wat kun je leren van anderen – en zij van jou?
Sluit jij aan?
👉 Je doet mee met minimaal één school uit jouw stichting.
👉 Je komt in een lerend netwerk van bestuurders, met maandelijkse bijeenkomsten, kennis uit de praktijk (o.a. van Anne & Marten), checklists en formats.
👉 We gaan het samen doen.

Inhoud bijeenkomsten
Startbijeenkomst: Op Ontwikkelpad naar beter meten
Doen wat ertoe doet. Dat is wat je als onderwijsbestuurder wil. Tijdens deze bijeenkomst van een hele dag nemen we tijd om te vertragen, de bedoeling helder te krijgen en te verkennen wat nodig is:
- Stop de doorstroomtoets als stap naar een systeemverandering;
- Meesterklas Karen Heij: Over de zin en onzin van toetsen;
- Wat is de stand van zaken -actualiteit en behoefte- voor jou en je stichting?
Verdiepende bijeenkomsten
Je trekt met andere bestuurders op en zet de stappen die nodig zijn om koers te houden en de scholen die stoppen met het verplichte toetsen bestuurlijke dekking te kunnen bieden. De bijeenkomsten van een halve dag zijn afwisselend live en online.
- Toezicht, kwaliteitszorg en communicatie;
- Praktijkvoorbeelden en ervaringen van andere besturen;
- Bestuurlijke positionering richting inspectie, RvT, VO en omgeving.
Afsluitende bijeenkomst
We komen na februari 2026 bij elkaar om ervaringen te delen en samen vooruit te kijken. Een moment van herkenning, uitwisseling en gezamenlijke positionering:
- Wat is er in gang gezet binnen jouw stichting?
- Wat werkte goed? Wat riep vragen of weerstand op?
- Wat verder richting Raad van Toezicht, inspectie, ouders of collega-besturen?
- Welke gezamenlijke boodschap dragen we uit? Wat is nog nodig?
Waar mogelijk worden ook vertegenwoordigers van OCW en de inspectie uitgenodigd om het gesprek breder te voeren – vanuit de overtuiging dat we elkaar nodig hebben voor een duurzame verandering.
Landelijke bijeenkomsten
In de loop van het jaar ben je welkom om alle deelnemers van de verschillende trajecten te ontmoeten tijdens landelijke bijeenkomsten (live en online).
Community & Ondersteunende omgeving
Community
Via de appgroep ben je in contact met de andere deelnemende bestuurders, blijf je op de hoogte van de actualiteit en kun je elkaar ondersteunen en versterken.
Ondersteunende omgeving
Je krijgt toegang tot een omgeving met relevante documenten, handreikingen, praktijkvoorbeelden en deelnemende scholen:
- Tijdpad op weg naar doorstroomtoets 2026;
- Checklist op basis van bestuurlijke handreiking LhO;
- Overzicht stand van zaken alle deelnemende scholen;
- Alternatieve opbrengstenmodellen en kwaliteitskaarten;
- Relevante literatuur, artikelen, formats en voorbeelden;
- Handvatten voor gesprekken met scholen, RvT en collega-besturen.
Planning & Uitvoering
Doelgroep
Bestuurders van scholen die willen stoppen met verplicht toetsen.
Planning
- LIVE Startbijeenkomst: wo. 10 september 2025 (9.30- 16.00 uur) met Karen Hei
- ONLINE-bijeenkomst: wo. 15 oktober 2025 (9.00 – 12.00)
- LIVE bijeenkomst: wo. 12 november 2025 (9.30 – 12.30)
- ONLINE-bijeenkomst: wo. 10 december 2025 (9.00 – 12.00)
- LIVE bijeenkomst: wo. 14 januari 2026 (9.30 – 12.30)
- ONLINE-bijeenkomst: 11 februari 2026 (9.00 – 12.00)
- LIVE afsluitende bijeenkomst: 25 maart 2026 (9.30 – 12.30)
Landelijke bijeenkomst: ontmoeting deelnemers alle lichtingen
- LIVE wo. 05 november 2025 (13.00 – 17.00)
- ONLINE ma. 12 januari 2026 (15.00 – 17.00 uur)
- ONLINE do. 16 april 2026 (19.00 – 21.00 uur)
Uitvoering
Leefleerschool VAN BINNENUIT – Nicole Hanegraaf ism Daniëlle Kuip, Marten Elkerbout en Anne Bruggeman.
Kosten
Nog nader te bepalen (per deelnemer (vrij van BTW))
- Bijeenkomsten inclusief koffie/thee, sap/fris en lunch;
- Toegang online werkomgeving voor je eigen bestuur;
- Deelname community Stop het verplichten van toetsen (appgroep);
- Deelname landelijke bijeenkomsten Stop het verplichten van toetsen;
- Bijdrage LhO voor coördinatie, organisatie en communicatie.
Aanmelden
Aanmeldformulier
Aanmelden uiterlijk september 2025
toetsen@levehetonderwijs.nl