Menu

Traject voor kwaliteitsmedewerkers

STOP het verplichten van toetsen, waaronder DE DOORSTROOMTOETS 

Leergang voor kwaliteitsbeleidsmedewerkers van besturen in het primair onderwijs om stap voor stap te bewegen naar onderwijs waarin niet een gestandaardiseerde, normgerichte toets, maar vakmanschap van professionals en ieders welzijn en brede ontwikkeling centraal staan. 
  • Sluit aan bij een groeiende beweging van scholen op ontwikkelpad naar beter meten en weten; 
  • Krijg toegang tot een online omgeving die speciaal ontwikkeld is om binnen je eigen bestuur aan de slag te gaan; 
  • Volg verdiepende Meesterklassen van interessante sprekers en collega’s met ervaringskennis; 
  • Neem deel aan inspirerende bijeenkomsten waar je gelijkgestemde collega’s uit het hele land ontmoet, kennis en ervaringen kunt wisselen en waar ruimte is om vragen te stellen en van en met elkaar te leren. 

De keuze om te stoppen met het verplichten van toetsen -waaronder de doorstroomtoets- vraagt om een stevig fundament. Dat begint bij bewustwording en een heldere visie op toetsen, en is gericht op het ontwikkelen en versterken van het vakmanschap van binnenuit.  Zie ook de bestuurlijke handreiking van Leve het onderwijs. 

Inhoud zes bijeenkomsten & Landelijke bijeenkomsten

Startbijeenkomst: Op Ontwikkelpad naar beter meten 

Het traject start met een bijeenkomst van een dagdeel: 

  • Info over het programma en de omgeving;
  • Ieders actualiteit en behoeften in beeld;
  • Het Ontwikkelpad als transitiemodel.   

Ontwikkeldagen
Tijdens vier ontwikkeldagen verken je relevante thema’s, ga je de diepte in en onderzoek je wat dit betekent voor je eigen praktijk. We nemen de tijd om te vertragen, te reflecteren en helder te krijgen wat nodig is.  

  • Waarom Over de zin en onzin van toetsen (locatie)
    Meesterklas: Karen Heij
  • Zo doen wij dat! – Bestuurlijke handreiking (locatie)
    Meesterklas: Meesters van binnenuit met ervaring 
  • Vakmanschap van binnenuit – kwaliteit en referentiekader (online)
    Meesterklas: Nicole Hanegraaf  
  • Verantwoorden: Ouders, inspectie, alternatief opbrengstenmodel (locatie)
    Meesterklas: Meesters van binnenuit met ervaring 

Afsluitende bijeenkomst
Het traject wordt afgesloten met een bijeenkomst van een dagdeel waar alle bestuurders voor worden uitgenodigd.  

Landelijke bijeenkomsten
In de loop van het jaar ontmoet je ook de deelnemers van het basistraject tijdens landelijke bijeenkomsten (live en online).   

Planning & Doelgroep

Doelgroep
Besturen van scholen die willen stoppen met verplicht toetsen:

  • Kwaliteit beleidsmedewerkers verbonden aan Leve het Onderwijs; 
  • Intern begeleiders/ kwaliteitscoördinatoren met bovenschoolse taken;
  • Directeuren in een werkgroep/stuurgroep kwaliteit;  

Advies: per bestuur 2-3 personen

Planning

  • 1x startbijeenkomst (9.30- 12.30 uur): 25-09-25
  • 3x ontwikkeldag (9.30 – 16.30 uur): 06-11-25 I 18-12-25 I 17-04-26  
  • 1x online bijeenkomst (9.30 – 12.30): 12-02-26 
  • 1x afsluitende bijeenkomst (9.30 – 12.30 uur): 12-06-26 

Bijeenkomsten op centrale locatie voor deelnemers.  

Landelijke bijeenkomst: ontmoeting deelnemers alle lichtingen (optioneel)

  • LIVE wo. 05 november 2025 (13.00 – 17.00) 
  • ONLINE ma. 12 januari 2026 (15.00 – 17.00 uur) 
  • ONLINE do. 16 april 2026 (19.00 – 21.00 uur) 


Uitvoering
Leefleerschool VAN BINNENUIT olv Nicole Hanegraaf.  

Community & Exclusieve omgeving

Community
Via de app ben je in contact met de andere deelnemers, blijf je op de hoogte van de actualiteit en kun je elkaar ondersteunen en versterken.  

Exclusieve omgeving
Je krijgt toegang tot een speciaal platform met een eigen activiteitenbord voor jouw bestuur. In deze werkomgeving bouw je stap voor stap aan een eigen verhaal en een stevige onderbouwing voor de keuzes die jullie maken. Vanuit visie breng je in beeld wat er al is en maak je inzichtelijk wat nog nodig is. In deze omgeving vind je onder andere: 

  • Stappenplannen met activiteiten per ontwikkelfase;  
  • Checklist op basis van bestuurlijke handreiking LhO; 
  • Kwaliteitskaart: Zo doen wij dat! Ontwikkeling in beeld; 
  • Relevante literatuur, artikelen, filmpjes en podcasts; 
  • Inspectiestandaarden en andere achtergronden; 
  • Alternatieven voor in beeld brengen van referentieniveaus; 
  • Hulpmiddelen, posters en andere downloads. 

Opbrengsten traject

  • Je bent je bewust van de zin en onzin van toetsen;   
  • Je kunt helder verwoorden wat jouw stichting verstaat onder kwaliteit van onderwijs en wat daaraan bijdraagt; 
  • Je hebt stappen gezet om onderbouwd en verantwoord kwaliteit in beeld te brengen zonder gestandaardiseerde, vergelijkende toetsen o.a. richting inspectie;   
  • Je hebt handvatten om de scholen binnen je stichting – inhoudelijk en procesmatig- te begeleiden en ondersteunen bij het zichtbaar maken en verantwoorden van kwaliteit van binnenuit.  

Literatuur en andere bronnen

  • Bestuurlijke handreiking LhO;
  • Onderzoeken over de zin en onzin van toetsen (oa Karen Heij);
  • Literatuur en materialen formatief evalueren;
  • Referentiekader taal en rekenen;
  • Actuele standaarden inspectie (toezichtskader incl burgerschap);
  • Onderwijs van binnenuit;
  • Overige relevante literatuur, artikelen, filmpjes en podcasts.

Kosten

Kosten
€ 3000,- per deelnemer (vrij van BTW)   

  • Bijeenkomsten inclusief koffie/thee, sap/fris en lunch; 
  • Een exclusieve online werkomgeving voor je eigen bestuur;  
  • Deelname community Stop het verplichten van toetsen (appgroep); 
  • Deelname landelijke bijeenkomsten Stop het verplichten van toetsen; 
  • Een jaar toegang tot ondersteunende omgeving IK Ontwikkel;  
  • Bijdrage LhO voor coördinatie, organisatie en communicatie. 

Aanmelden

Aanmeldformulier

Aanmelden uiterlijk 01-09-2025
Locatie zo centraal mogelijk voor de deelnemers.

Vragen of geïnteresseerd in deelname? Mail naar toetsen@levehetonderwijs.nl

 

Blijf op de hoogte van het initiatief ‘leve het onderwijs’

Wij zullen één keer per kwartaal een nieuwsbrief versturen

Wat is leve het Onderwijs?

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van moeten naar mogen. Van controleren naar vertrouwen. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. Een beweging van bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden ’naar ‘werken vanuit de bedoeling’.

We delen kennis en expertise, doen (wetenschappelijk) onderzoek naar de nieuwe manier van besturen, dragen onze ervaringen uit en laten ons geluid horen bij beleidsmakers. Leve het onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Doe je ook mee? Leve het onderwijs!