Kwaliteitsmedewerkers & Karen Heij
19 november 2024
Categorie: Actualiteit
Wat een geweldige eerste twee bijeenkomsten van het traject ‘Bovenschools kwaliteit verantwoorden zonder verplicht toetsen’ met betrokken kwaliteitsmedewerkers vanuit besturen vanuit heel Nederland! Een divers gezelschap op een toffe locatie – Natuur en Gezondheidcentrum Maarssen.
Tijdens de tweede bijeenkomst was toetsexpert Karen Heij te gast. Karen schreef het proefschrift Van de kat en de bel, Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs. Ze gaf een meesterklas over de zin en onzin van toetsen. Veel stof tot nadenken en veel stof dat leidde tot waardevolle gesprekken en inzichten.
Met elkaar doken we in de literatuur en maakten we inzichtelijk en overzichtelijk in welke systemen en processen gestandaardiseerde toetsen een rol spelen en met wie we allemaal te maken hebben.
In het traject komen de volgende onderwerpen terug:
⏩ Het Waarom: De macht van de gestandaardiseerde, vergelijkende toetsen.
🔸 Waarom.
🔸 Bewustwording.
🔸 Overzicht web van betrokkenen en data als basis voor kwaliteitssystemen, extra middelen, etc.
⏩ Het Hoe 1: Wat kan en moet geleerd?
🔸 Wat is kwaliteit?
🔸 Hoe weet je wat kan en moet verantwoord?
🔸 Wat verwacht de inspectie?
Over oa referentiekader, standaarden, burgerschap.
⏩ Het Hoe 2: Alternatief opbrengstenmodel
🔸 Hoe breng je opbrengsten in beeld (oa percentage 1F en 2F/1S) zonder
gestandaardiseerde, vergelijkende toetsen?
⏩ Hoe 3: Zo doen wij dat!
🔸 Hoe neem je je scholen (directies en intern begeleiders / kwaliteitsmedewerkers) mee en ondersteun je hen bij het verantwoorden van kwaliteit van binnenuit?
Bovenschools kwaliteit verantwoorden zonder verplichte toetsen
Het tweede traject van Leve Het Onderwijs! richt zich op kwaliteitsmedewerkers, intern begeleiders en directeuren die op zoek zijn naar manieren om onderwijsverantwoording af te leggen zonder gestandaardiseerde toetsen als maatstaf. In plaats van de toets centraal te stellen, ligt de focus op het vakmanschap van de onderwijsprofessional en de brede ontwikkeling van kinderen. Gedurende zes bijeenkomsten werken deelnemers aan een model waarin zij onderbouwd en verantwoord de kwaliteit van hun onderwijs in beeld kunnen brengen, zowel richting de inspectie als binnen hun eigen schoolorganisatie. Het doel is om vanuit een visie op kwaliteit te werken die verder reikt dan cijfers en gemiddelden, en die in lijn is met de behoeften en ontwikkeling van ieder kind.
Deelnemers worden gedurende het traject bewust van de beperkingen van het huidige toetsingssysteem en leren alternatieve manieren kennen om opbrengsten te monitoren en rapporteren. Ze ontwikkelen een helder kader voor wat hun stichting onder onderwijskwaliteit verstaat en krijgen handvatten om scholen te ondersteunen in het proces van verantwoording. Daarbij ligt de nadruk op systeemverandering van binnenuit, waarbij zowel de inhoud als het proces van kwaliteitszorg wordt verbeterd. Na het traject kunnen deelnemers hun scholen procesmatig begeleiden en ondersteunen in het verantwoorden van kwaliteit, met vakmanschap en ontwikkeling als speerpunten.
Klik hier voor meer informatie & aanmelden