Basistraject voor scholen – vakmanschap en ontwikkeling centraal
19 november 2024
Categorie: Actualiteit
Inspiratie en verbinding bij Zinder
De kerngroepen van vijf scholen kwamen dti schooljaar samen – schoolleiders, directeuren én leraren – voor een bijeenkomst die Zinderde van energie. Het thema? Stoppen met het verplichten van toetsen. Niet de gestandaardiseerde toets staat centraal, maar het vakmanschap van de onderwijsprofessional, het welzijn en de ontwikkeling van álle kinderen.
We voelen collectief dat het huidige systeem van vergelijkend toetsen en de focus op gemiddelden niet klopt. Schrijnende voorbeelden daarvan zagen we maandagavond in de documentaire ‘Erop of eronder’ van Kruispunt (KRO-NCRV) in samenwerking met Verus. We willen verandering. We willen kinderen écht zien. Samen gaan we in gesprek en vertragen, voelen en reflecteren op de belangrijkste vragen:
🧠 Wat moet en kan geleerd worden?
🎯 Hoe brengen we leerdoelen en referentieniveaus breed in beeld?
🤔 Wat betekenen toetsen voor ons? (We zijn niet tegen toetsen – we toetsen elke dag waar het kind staat en wat het nodig heeft om verder te komen).
Tijdens dit traject leren we van en met elkaar. We koppelen inzichten uit de wetenschap* en wetgeving aan onze eigen professionele ervaring, vakmanschap en missie: ieder kind écht zien.
Een prachtig traject, waarin we samen werken aan onderwijs dat vanuit het hart komt!
Het basistraject voor scholen biedt leerkrachten, intern begeleiders en directies de kans om toetsing anders in te richten, met de nadruk op persoonlijke groei en ontwikkeling van iedere leerling. In drie bijeenkomsten maken deelnemers kennis met alternatieven voor gestandaardiseerde toetsen en krijgen ze praktische handvatten om de voortgang van leerlingen te monitoren, zonder dat deze wordt vergeleken met anderen. Tegelijkertijd richten we ons op het versterken van het vakmanschap van leraren. Door wetenschappelijke inzichten te combineren met praktijkervaring, leren we hoe we binnen het huidige systeem kunnen werken en toch recht kunnen doen aan wat écht belangrijk is: het welzijn en de ontwikkeling van alle kinderen. We verkennen de zin en onzin van toetsen en onderzoeken hoe we leren weer centraal kunnen stellen. Na afloop van dit traject zijn deelnemers in staat om onderbouwd en verantwoord te zeggen: Wij meten het beter.
Klik hier voor meer informatie & aanmelden