trajecten Leve Het Onderwijs!
Trajecten voor onderwijsprofessionals: Samen werken aan vakmanschap en ontwikkeling
Bij Leve Het Onderwijs! zetten we ons in om het vakmanschap van onderwijsprofessionals te versterken en ieders welzijn en ontwikkeling centraal te stellen. Ons huidige onderwijssysteem legt vaak te veel nadruk op cijfers, scores en gemiddelden. Dat roept de vraag op of we echt meten wat we waarderen, of dat we vooral waarderen wat we kunnen meten. Wij zijn ervan overtuigd dat het anders kan.
Leren zonder de focus op toetsen
Hoe kunnen we het leren van kinderen goed volgen, zonder de nadruk op gestandaardiseerde en vergelijkende toetsen? We onderzoeken hoe dat anders kan; de groei van ieder kind staat centraal. Het gaat erom kinderen te zien zoals ze zijn en hen te begeleiden in hun ontwikkeling, niet hen te beoordelen op cijfers of gemiddelden.
Tijdens onze bijeenkomsten, waar leraren, schoolleiders, directeuren en kwaliteitsmedewerkers (bijv intern begeleiders) samenkomen, ervaren we de energie om te veranderen. Niet langer laten we ons sturen door gestandaardiseerde toetsen. In plaats daarvan richten we ons op het vakmanschap van de professional en de ontwikkeling van het kind.
Reflectie op toetsen en leren
Samen vertragen we, reflecteren we en stellen we fundamentele vragen: Wat moet en kan geleerd worden? Hoe brengen we leerdoelen en referentieniveaus breed in beeld? En wat betekenen toetsen eigenlijk voor ons? We zijn niet tegen toetsen, maar we geloven in het zorgvuldig inzetten ervan. Toetsen moeten bijdragen aan het leerproces van kinderen, niet hun groei belemmeren.
Onze trajecten bieden ruimte om met en van elkaar te leren. We combineren inzichten uit de wetenschap en de wetgeving met onze eigen professionele ervaringen. Samen bouwen we aan een mens- en wereldgericht systeem waarin we ieder kind écht zien en hun ontwikkeling centraal stellen.
Meer informatie
Basistraject voor scholen
Het basistraject voor scholen biedt leerkrachten, intern begeleiders en directies de kans om toetsing anders in te richten, met de nadruk op persoonlijke groei en ontwikkeling van iedere leerling. In drie bijeenkomsten maken deelnemers kennis met alternatieven voor gestandaardiseerde toetsen en krijgen ze praktische handvatten om de voortgang van leerlingen te monitoren, zonder dat deze wordt vergeleken met anderen. Tegelijkertijd richten we ons op het versterken van het vakmanschap van leraren. Door wetenschappelijke inzichten te combineren met praktijkervaring, leren we hoe we binnen het huidige systeem kunnen werken en toch recht kunnen doen aan wat écht belangrijk is: het welzijn en de ontwikkeling van alle kinderen. We verkennen de zin en onzin van toetsen en onderzoeken hoe we leren weer centraal kunnen stellen. Na afloop van dit traject zijn deelnemers in staat om onderbouwd en verantwoord te zeggen: Wij meten het beter.
Klik hier voor meer informatie & aanmelden
Traject voor kwaliteitsmedewerkers
Bovenschools kwaliteit verantwoorden zonder verplichte toetsen
Het tweede traject van Leve Het Onderwijs richt zich op kwaliteitsmedewerkers, intern begeleiders en directeuren die op zoek zijn naar manieren om onderwijsverantwoording af te leggen zonder gestandaardiseerde toetsen als maatstaf. In plaats van de toets centraal te stellen, ligt de focus op het vakmanschap van de onderwijsprofessional en de brede ontwikkeling van kinderen. Gedurende zes bijeenkomsten werken deelnemers aan een model waarin zij onderbouwd en verantwoord de kwaliteit van hun onderwijs in beeld kunnen brengen, zowel richting de inspectie als binnen hun eigen schoolorganisatie. Het doel is om vanuit een visie op kwaliteit te werken die verder reikt dan cijfers en gemiddelden, en die in lijn is met de behoeften en ontwikkeling van ieder kind.
Deelnemers worden gedurende het traject bewust van de beperkingen van het huidige toetsingssysteem en leren alternatieve manieren kennen om opbrengsten te monitoren en rapporteren. Ze ontwikkelen een helder kader voor wat hun stichting onder onderwijskwaliteit verstaat en krijgen handvatten om scholen te ondersteunen in het proces van verantwoording. Daarbij ligt de nadruk op systeemverandering van binnenuit, waarbij zowel de inhoud als het proces van kwaliteitszorg wordt verbeterd. Na het traject kunnen deelnemers hun scholen procesmatig begeleiden en ondersteunen in het verantwoorden van kwaliteit, met vakmanschap en ontwikkeling als speerpunten.
Ouders als partner
In dit traject worden deelnemers opgeleid tot ambassadeurs van Leve Het Onderwijs. Ze leren hoe ze op eigen wijze het verhaal kunnen delen met ouders en teams op scholen. Dit traject omvat drie bijeenkomsten waarin deelnemers leren hoe ze presentaties kunnen geven, specifieke doelgroepen kunnen aanspreken en werkvormen kunnen inzetten om te verbinden. Na afronding kunnen ze ingezet worden als ambassadeur tijdens ouderbijeenkomsten of teambijeenkomsten
Maatwerk en incompanytrajecten
Vanuit Leve Het Onderwijs! denken we graag mee hoe we besturen, scholen en onderwijsprofessionals verder kunnen helpen. Geïnteresseerd in één van de trajecten, maar wil je meer maatwerk of incompany? Neem dan gerust contact op met: toetsen@levehetonderwijs.nl of één van de kerngroepleden.
Doe mee!
Leve Het Onderwijs organiseert regelmatig nieuwe trajecten. Wil je meer weten of aansluiten bij een van onze programma’s? Neem contact met ons op via toetsen@levehetonderwijs.nl.